Ontbijtinspiratie (2): Knapperige muesli met cranberries, abrikozen, kokos en meer

Dit is de tweede post in de serie over alternatieve ontbijtjes waarmee ik onlangs ben begonnen, en zoals je misschien al wel hebt gezien gaat het deze keer over muesli. In plaats van een boterham vind ik het heerlijk om te ontbijten met een schaaltje (soja) yogurt met muesli. Afgelopen zomer ben ik zelf begonnen met het maken van muesli, maar zelfs na toevoeging van honing of agavesiroop werd het niet knapperig. Totaal niet zelfs. En die knapperigheid van muesli is nou juist wat ik er zo lekker aan vind. Dus ik heb besloten om een nieuw recept te maken, een versie 2.0, voor echt knapperige muesli. Het enige wat ik heb gedaan is al mijn favoriete ingrediënten bij elkaar gooien, en toevallig hebben die fantastische complementaire smaken.

Laat me alleen nog even wat voordelen van deze muesli delen. Als eerste is het geschikt voor een glutenvrij, lactosevrij, veganistisch en vegetarisch dieet.  Vrijwel iedereen kan hier dus van genieten. Verder zorgen de havermout en het kaneel ervoor dat je bloedsuikerspiegel het juiste niveau houdt, waardoor je je een hele tijd niet hongerig zal gaan voelen. Ten slotte bevatten de kokos en abrikozen vol met voedingsvezels, dus je verteringssysteem blijft ook nog eens draaien. Had ik ook al gezegd dat het heerlijk is?

KNAPPERIGE MUESLI MET CRANBERRIES, ABRIKOZEN, KOKOS EN MEER

Crunchy granola

DIT IS WAT JE NODIG HEBT (voor ongeveer 8 porties)
– 200 gr (glutenvrije) havermout
– 100 gr ongebrande, ongeroosterde noten (amandelen, bijvoorbeeld)
– 75 gr (ongezwavelde) gedroogde abrikozen
– 50 gr gedroogde cranberries
– 25 gr geraspte kokos
– 2 tl kaneel
– snufje zeezout
– 75 gr kokosolie (gesmolten)
– 4 el (50 gr) agavesiroop (of honing)
– 1 tl vanille extract

– middelgrote kom
– ovenschaal

DIT IS WAT JE MOET DOEN
1. Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius

2. Meng alle droge ingrediënten (de eerste zeven van de lijst) in de kom

granola ingredients

3. Meng alle vloeibare ingrediënten (de laatste drie van de lijst) en voeg dit toe aan het droge mengsel. Meng goed.

raw granola mixture

5. Doe het mengsel in de ovenschaal

6. Zet de ovenschaal in de voorverwarmde oven (150 graden Celsius) en bak voor ongeveer 15 minuten

7. Laat de muesli, na het bakken, helemaal afkoelen

8. Als de muesli volledig is afgekoeld kun je het in stukken breken en in een pot of bak (luchtdicht) bewaren

9. Serveer met (soja) yoghurt en geniet ervan!

Crunchy chunks of granola recipe

Crunchy granola served with dried cranberries and yoghurt

Crunchy granola recipe, served with dried cranberries

One thought on “Ontbijtinspiratie (2): Knapperige muesli met cranberries, abrikozen, kokos en meer

  1. Pingback: Breakfast inspiration (2): Crunchy granola with cranberries, apricots, coconut and more | Pimpante - healthy & delicious recipes, and more.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s